کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

سنندج - کانی کوزله - میدان کاوه - انتهای خ.شهید جدید الاسلام تلفن: 08733516826

کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

سنندج - کانی کوزله - میدان کاوه - انتهای خ.شهید جدید الاسلام تلفن: 08733516826

کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

سنندج در تکدر آیینه تاریخ:

نمایی از شهر سنندج در دهه 30خورشیدی.

«سنندج شهر کوچکی بود که آنرا چند محله عمده و حدود شصت هزار نفر جمعیت که بیشتر آنها دامدار، زارع و کسبه بازاری بودند و حدود 10درصد آنرا بواسطه وجود پادگان نظامی،ارتشی های غیربومی و کارمندان ادارات نوپا تشکیل می دادند. محلات عبارت بودند از: جورآباد علیا و سفلی،قطار چیان،آقازمان،چهارباغ،شیخان،گله خوان و پیرمحمد که با خانه های کاهگلی و اکثرا یک طبقه با دیوارهای کج و معوج و کوچه های تنگ و باریک در چهاراطراف قلعه حکومتی که حالا باشگاه افسران نامیده می شد، بنا شده بود و بر نشیب و فراز تپه هایی کوتاه و بلند به شهر شکل و شمایل می بخشید».


گزارشگر: ماه روز.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۴۴
کتابخانه خاتم الانبیاء سنندج

برگرفته از: تارنمای انجم

عبدالحمید بدیع ­الزمان کردستانی در 21 دی ماه 1283 هـ . ش در سنندج متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه «ملاعبدالکریم ملا­جناب» و مدارس «ملا احمد سقّزی»، «احمدیه» و «آلیانس» گذراند. در مسجد خورشیدلقا خانم «ایساغوجی منطق» و در مسجد عبدالله بیگ کتاب «کافیه» را نزد شیخ صالح مردوخی و در مسجد جامع سنندج (دارالاحسان) نیز «عوامل و شرح عوامل» را نزد ملا محمد مندمی فرا گرفت. کتاب‌های «تهذیب المنطق»، «مختصر المعانی»، «شرح نظام»، «تهذیب الکلام»، بخشی از «تفسیر بیضاوی»، «حاشیه قاضی لاری بر هدایه میبدی» و برخی کتب فقه شافعی را نزد ملا محمد مولانا خواند. محضر ملامحمدرشید مریوانی و ملا محمود مفتی را درک کرد و نزد آنان قسمتی از «جمع الجوامع» را آموخت.  بعد نزد شیخ حبیب الله کاشتری، ادیب، محدث و فقیه برجسته تلمذ کرد و کتب بسیاری در فقه، اصول، تفسیر و حدیث خواند. «تحفه ابن حجر»، «تهذیب الکلام»، «جمع الجوامع» و مباحثی از تفسیر «روح المعانی» را نزد ملا عبدالعظیم مجتهد آموخت و از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کرد. بدیع الزمانی محضر استادان بنامی چون ملا عارف، حاج شیخ عبدالحمید مشکانی، ملا عبدالله مفتی دشتی، ملا سعدالدین سعدالشریعه، حیدرقلی سردار کابلی و میرزا سیف الله مستوفی نیز بهره برد.

بدیع الزمانی کردستانی از 1300هـ .ش به تدریس و مکتب‌داری پرداخت. از شهریور 1340هـ .ش مدیر مدرسة «ممتازیة سنندج» شد. وی تسلطی اعجاب‌‌انگیز بر متون نظم و نثر عربی داشت و به هر دو زبان شعر می‌سرود. وی تحقیقات فراوانی دربارة کتاب «قاموس المحیط» فیروزآبادی کرد و استدراک و تعلیقاتی بر آن کتاب نگاشته است.

بدیع‌الزمانی مدتی در ارتش به خدمت پرداخت ولی بعد کناره گرفت، بعد به تهران آمد و در روزنامه «اطلاعات» به مترجمی پرداخت. سپس با روزنامه «آینده ایران» و «کیهان» همکاری کرد. از 1321هـ .ش در مدرسه دارالفنون به تدریس زبان عربی پرداخت. در 1329هـ .ش  به دبیرستان «امیرکبیر» و بعد دبیرستان دخترانه «گوهرشاد» منتقل شد.

بدیع‌الزمانی در1335هـ .ش در دانشکدة معقول و منقول مشغول تدریس شد.  از 1338-1342هـ .ش مدیر روزنامه «کردستان» گردید که به زبان کردی در تهران منتشر می شد. او به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی مسلط بود. کتاب‌ها و تعلیقات مفیدی بر کتاب‌های برجسته دارد. استاد بدیع الزمانی در 5 آبان 1356هـ .ش  در تهران درگذشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۱۵
کتابخانه خاتم الانبیاء سنندج

* مرده آزاده در میان گروه

گرچه خوش خو و عاقل و داناست.


* محترم آنگهی تواند بود

که از ایشان به مال استغناست.


*وان که محتاج خلق شد، خوار است

گرچه در علم، بوعلی سیناست.


امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی، مشهور و متخلص به «ابن یمین» یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۱۰
کتابخانه خاتم الانبیاء سنندج

یکی از ملوک را پرسیدند، غایت منتهای تو چیست؟ گفت: حبیب انظر الیه و کتاب انظر فیه.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۵۹
کتابخانه خاتم الانبیاء سنندج