کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

سنندج - کانی کوزله - میدان کاوه - انتهای خ.شهید جدید الاسلام تلفن: 08733516826

کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

سنندج - کانی کوزله - میدان کاوه - انتهای خ.شهید جدید الاسلام تلفن: 08733516826

کتابخانه عمومی خاتم الانبیا سنندج

بدیع الزمان کردستانی.

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵ ب.ظ

برگرفته از: تارنمای انجم

عبدالحمید بدیع ­الزمان کردستانی در 21 دی ماه 1283 هـ . ش در سنندج متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه «ملاعبدالکریم ملا­جناب» و مدارس «ملا احمد سقّزی»، «احمدیه» و «آلیانس» گذراند. در مسجد خورشیدلقا خانم «ایساغوجی منطق» و در مسجد عبدالله بیگ کتاب «کافیه» را نزد شیخ صالح مردوخی و در مسجد جامع سنندج (دارالاحسان) نیز «عوامل و شرح عوامل» را نزد ملا محمد مندمی فرا گرفت. کتاب‌های «تهذیب المنطق»، «مختصر المعانی»، «شرح نظام»، «تهذیب الکلام»، بخشی از «تفسیر بیضاوی»، «حاشیه قاضی لاری بر هدایه میبدی» و برخی کتب فقه شافعی را نزد ملا محمد مولانا خواند. محضر ملامحمدرشید مریوانی و ملا محمود مفتی را درک کرد و نزد آنان قسمتی از «جمع الجوامع» را آموخت.  بعد نزد شیخ حبیب الله کاشتری، ادیب، محدث و فقیه برجسته تلمذ کرد و کتب بسیاری در فقه، اصول، تفسیر و حدیث خواند. «تحفه ابن حجر»، «تهذیب الکلام»، «جمع الجوامع» و مباحثی از تفسیر «روح المعانی» را نزد ملا عبدالعظیم مجتهد آموخت و از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کرد. بدیع الزمانی محضر استادان بنامی چون ملا عارف، حاج شیخ عبدالحمید مشکانی، ملا عبدالله مفتی دشتی، ملا سعدالدین سعدالشریعه، حیدرقلی سردار کابلی و میرزا سیف الله مستوفی نیز بهره برد.

بدیع الزمانی کردستانی از 1300هـ .ش به تدریس و مکتب‌داری پرداخت. از شهریور 1340هـ .ش مدیر مدرسة «ممتازیة سنندج» شد. وی تسلطی اعجاب‌‌انگیز بر متون نظم و نثر عربی داشت و به هر دو زبان شعر می‌سرود. وی تحقیقات فراوانی دربارة کتاب «قاموس المحیط» فیروزآبادی کرد و استدراک و تعلیقاتی بر آن کتاب نگاشته است.

بدیع‌الزمانی مدتی در ارتش به خدمت پرداخت ولی بعد کناره گرفت، بعد به تهران آمد و در روزنامه «اطلاعات» به مترجمی پرداخت. سپس با روزنامه «آینده ایران» و «کیهان» همکاری کرد. از 1321هـ .ش در مدرسه دارالفنون به تدریس زبان عربی پرداخت. در 1329هـ .ش  به دبیرستان «امیرکبیر» و بعد دبیرستان دخترانه «گوهرشاد» منتقل شد.

بدیع‌الزمانی در1335هـ .ش در دانشکدة معقول و منقول مشغول تدریس شد.  از 1338-1342هـ .ش مدیر روزنامه «کردستان» گردید که به زبان کردی در تهران منتشر می شد. او به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی مسلط بود. کتاب‌ها و تعلیقات مفیدی بر کتاب‌های برجسته دارد. استاد بدیع الزمانی در 5 آبان 1356هـ .ش  در تهران درگذشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۶
کتابخانه خاتم الانبیاء سنندج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی